درباره مدیریت ریسک و اهمیت آن در سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر بخوانید

خرید سهام در شرایطی که شاخص کل بورس منفی است

زمانی که به دلایل مختلف شاخص کل منفی می شود خیلی از سهم ها منفی و حتی تعدادی از آنها گرفتار صف فروش می شوند و در این شرایط عکس العمل سرمایه گذاران هم متفاوت می باشد بعضی از سرمایه گذاران در صفوف فروش قرار میگیرند و بعضی از آنها شرایط را برای خرید مناسب میدانند و اقدام به خرید سهام میکنند و بعضی از آنها هم فقط سهامداری میکنند.

در زمان منفی بودن شاخص کل بورس چه سهامی بخریم؟

ناو (NAV) سهم چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اما در زمان منفی بودن شاخص کل و بازار خرید سهم با چه ویژگی هایی سودآور خواهد بود؟ برای خرید سهام در این شرایط باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید اما مهم ترین موضوعی که باید در این شرایط به آن توجه کنید موضوع بنیادی بودن سهم و بتای سهم می باشد که در ادامه به بررسی این دو فاکتور میپردازیم.

در زمان منفی بودن شاخص کل بورس سهم های بنیادی بخرید

اگر در زمان منفی بودن شاخص کل بورس به دنبال خرید سهام هستید باید هنگام انتخاب و خرید سهام در این وضعیت به جریان نقدینگی و وضعیت بنیادی شرکت ها توجه کنید.

بیشتر بدانید: P/E چیست؟ هرآنچه لازم است درباره P بر E بدانیم

تجربه ثابت کرده سهامداران شرکت هایی که از نظر بنیادی و تولید و فروش، وضعیت خوب و سودآوری دارند همیشه سودآور خواهند بود حتی در جو منفی بازار سرمایه.

پس اگر در زمان منفی بودن شاخص کل بورس تصمیم به خرید گرفتید بهترین گزینه برای شما خرید سهم های بنیادی با پتانسیل رشد بالا می باشد.

برای خرید سهم مناسب توجه داشته باشید در بین هر یک از گروه ها و صنعت ها، برخی شرکت ها از نظر تولید و فروش وضعیت بهتری نسبت به بقیه هم گروهی های خود دارند و یا امکان دارد برنامه ای داشته باشد که به جذابیت سهم اضافه کند مانند طرح های توسعه ای، عرضه محصول جدید و… به اینگونه سهم ها توجه زیادی داشته باشید.

آموزش اندیکاتور باند بولینگر(Bollinger Band)

در زمان منفی بودن شاخص کل بورس سهم هایی با بتای منفی بخرید

همانطور که در جریان هستید بتا بیانگر این است که میزان بازدهی سهم شما چقدر تحت تأثیر بازدهی بازار قرار دارد و زمانی که شاخص کل بورس و بازار منفی است باید سهم هایی را انتخاب کنید که تحت تاثیر بازار قرار نگیرند و بتای آنها منفی باشد.

در زمان منفی بودن شاخص کل بورس چه سهامی بخریم؟

برای تشخیص یک سهم بتا منفی، در ابتدا باید با تحولات بازار آشنا باشید، آنها را تحلیل کنید و سپس بتای سهم را محاسبه نمایید.

درباره:آموزش تصویری تابلو خوانی بورس  بیشتر بخوانید

توجه داشته باشید که سهم‌هایی با بتای منفی خلاف جهت بازار حرکت خواهند کرد و این سهم ها در زمان رکود بازار مورد توجه قرار می‌گیرند.

پس زمانی که شاخص کل منفی میشود، صنایع و سهم‌هایی با بتای منفی مورد توجه و استقبال سهامداران قرار میگیرد و اینگونه سهم ها رشد قیمتی را در این وضعیت تجربه خواهند کرد بنابراین بهتر است در زمانی که بازار رکودی است، به سمت سهم‌هایی با بتای منفی بروید تا در این شرایط ریسک‌ سبد خود را کاهش داده و از منفی ها و صفوف فروش در این شرایط در امان بمانید.

اما زمانی که دوران رشد و رونق بازار فرا می‌رسد، گروه‌هایی که بتای منفی داشند با افت قیمت مواجه میشوند. پس در زمانی که بازار مثبت است و روندرو به رشد دارد بهتر است در سهم‌ها و صنایعی که بتا مثبت دارند سرمایه‌گذاری کنید چون برخلاف روند بازار حرکت خواهند کرد و از سهم‌هایی که بتای منفی دارند، دوری‌ کنید تا ریسک خود را کاهش داده و سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشید.

انواع نمودارها در تکنیکال

توصیه های وارن بافت در مورد سرمایه گذاری در بازار منفی

۴ توصیه مهم وارن بافت برای سرمایه گذاری و خرید سهام در شرایط منفی بازار که حتما باید از آنها برای انتخاب بهترین سهم و سرمایه گذاری در جو منفی بازار استفاده کرد تا به سود رسید.

در زمان منفی بودن شاخص کل بورس چه سهامی بخریم؟

  1. وقتی همه از بازار منفی می ترسند شما طمع کار باشید! فرصت های خوب در بازار منفی را شناسایی کنید و روی آن ها سرمایه گذاری کنید.
  2. دست به ماشه باشید! پول نقدی را نگه دارید و منتظر شوید سهام خوب بازار خوش قیمت شوند و سپس روی آن ها سرمایه گذاری کنید.۳- دنبال سودهای کوتاه مدت نباشید، سهام مناسب را برای بلندمدت پیدا کنید و فقط با دید بلندمدت سرمایه گذاری کنید.
  3. دنبال سودهای کوتاه مدت نباشید، سهام مناسب را برای بلندمدت پیدا کنید و فقط با دید بلندمدت سرمایه گذاری کنید.
  4. سهامی را بخرید که برابر شوک های منفی کننده بازار مقاوم باشند، با شناخت شرکت ها و گدشته آن ها اینکار ساده است.

عضویت در کانال آلفابورس