نمودارها شامل چه فاکتورهایی هستند؟

 

نمودار قیمت در واقع مجموعه ای از قیمت ها است که در یک بازه زمانی مشخص نشان داده می شوند.در تعاریف آماری به این نمودارها، چارت های سری زمانی نیز می گویند.

چارت

در چارت فوق، محور عمودی نشان دهنده قیمت، و محور افقی نشان دهنده بازه زمانی است.بازه زمانی در IBM از ۱ ژانویه ۱۹۹۹ تا ۱۳ مارس ۲۰۰۰ می باشد.

تکنسین ها، تحلیل گران فنی و کارفرمایان از چارت ها برای تجزیه و تحلیل مجموعه ای گسترده از اوراق بهادار و پیش بینی حرکت های قیمت در آینده استفاده می کنند. کلمه “اوراق بهادار” به هر ابزار مالی معامله گر و یا شاخص قابل سنجش مانند سهام، اوراق قرضه، کالاها، یا شاخص های بازار اشاره دارد.بر روی تمام نمودارها می توانید موارد امنیتی را بر روی اطلاعات قیمت مورد نظرتان اعمال کنید.تحلیلگران و کارشناسان از چارت ها تنها برای تجزیه و تحلیل های فنی استفاده می کنند اما از آن جا که چارت ها، فراز و فرودهای قیمت را در بازه زمانی خاصی نشان می دهد می توانید تاثیر اتفاق ها و رویدادهای خاص را بر روی قیمت های امنیتی و قیمت های اساسی ببینید و آن ها را تحلیل کنید.می توانید تعیین کنید که در چه زمانی و تحت تاثیر چه رویدادی قیمت ها در حداکثر و حداقل قیمت خود قرار می گیرند.

 

چگونگی انتخاب بازه زمانی:

مدت زمانی که برای تشکیل چارت استفاده می شود بستگی به فشرده سازی داده ها دارد: داده های روزانه، هفتگی، ماهیانه، سه ماهه یا سالانه. آنچه که مسلم است آن است که در چارت هایی که فشرده سازی کم تری دارند، جزئیات بیشتر نمایش داده می شود.برای مثال جزئیات در یک نمودار هفتگی بیشتر از یک بازه سه ماهه نشان داده می شود.در چارت های روزانه هر نقطه نشان دهنده اطلاعات یک روز و در چارت های هفتگی هر نقطه در چارت نشان دهنده اطلاعات یک هفته می باشد.برای مثال تفاوت در جزئیات را می توان به این شکل بیان کرد که ۱۰۰ نقطه در چارت های روزانه معادل ۵ ماه در نمودار هفتگی است.

اطلاعات و داده های مختلف را می توانید در تمام بازه های زمانی رسم کنید، هرچه دیتا ها فشرده تر باشد بازه زمانی انتخابی در چارت طولانی تر خواهد شد.مثلا ۱۰۰ نقطه در نمودار هفتگی نشان دهنده ۲ سال و ۱۰۰ نقطه در چارت روزانه بیانگر ۵ ماه است. انتخاب فشرده سازی داده ها و زمانبندی بستگی به اطلاعات موجود و سبک تجاری یا سرمایه گذاری شما دارد.

 

 

نمودار قیمت

-معامله گران معمولا از نمودارهای روزانه برای برای پیش بینی روند کوتاه مدت قیمت ها استفاده می کنند.هرچه زمان کوتاهتر باشد، اطلاعات کم تر فشرده شده و جزئیات بیشتری در دسترس شما قرار می گیرد.تغییرات ناگهانی قیمت ها، محدوده گسترده بین حد بالا و پایین و شکاف بین قیمت ها عواملی است که در چارت های روزانه قابل مشاهده است.

– سرمایه گذاران برای تحلیل داده معمولا بر چارت های هفتگی و ماهیانه تمرکز می کنند تا بتوانند روند های طولانی مدت را تخمین بزنند.از آن جا که چارت های طولانی مدت ۱تا ۴ سال، یک روند کلی را در یک بازه زمانی طولانی با داده های فشرده نشان می دهند جهش های ناگهانی و روزانه قیمت ها چندان به چشم نمی آید و هدف رفتار کلی و دراز مدت قیمت ها می باشد.

– افراد بسیاری نیز برای تجزیه و تحلیل های دقیق تر و کلی تر به طور هم زمان از هردو چارت های کوتاه مدت و طولانی مدت استفاده می کنند.برای اقدامات بزرگ و طولانی مدت تحلیل چارت های ماهیانه و سالانه امری اجتناب ناپذیر است اما از چارت های روزانه نیز می توانید در بازه های طولانی مثلا چند ماه استفاده کنید.هر کدام از این نمودارها اطلاعات خاصی را در اختیار شما قرار می دهند.

 

انواع نمودارها:

نمودار ها در انواع و شکل های مختلفی مانند خطی، نقطه ای، میله ای، گلدانی و شمعدانی رسم می شوند.معمولا داده های قیمت را روی ۴ چارت اصلی نشان می دهند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

 

نمودار خطی:

چارت خطی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاعات قیمت ابتدایی و انتهایی و کم ترین قیمت داده ها در دسترس نیستند.برخی از سرمایه گذاران و سرمایه داران اطلاعات بسته را بسیار مهم تر دیتاهای باز، بالا و پایین می دانند در حالیکه توجه تنها با اطلاعات پایانی باعث می شود نوسانات روزانه نادیده گرفته شود.گاهی اوقات تنها دیتاهای پایانی برای شاخص های خاص، قیمت های روزانه و سهام ها موجود است که در این حالت استفاده از چارت خطی بهترین انتخاب است.

 

نمودار خطی

 

نمودار میله ای:

شاید محبوب ترین چارت برای تحلیل داده های قیمت چارت میله ای باشد.برای رسم این چارت اطلاعات بالاترین و کم ترین قیمت و قیمت پایانی نیاز است.اطلاعات بالاترین و پایین ترین قیمت در سطح بالا و پایین نوار عمودی نشان داده می شود و اطلاعات قیمت پایانی نیز یک خط باریک افقی در نزدیکی نمودار عمودی خواهد بود.

برای مثال در چارت های روزانه میله ای هر میله نشان دهنده اطلاعات بالاترین و پایین ترین و آخرین قیمت روزانه است.از نمودار میله ای برای نشان دادن همزمان قیمت ابتدایی و انتهایی و کم ترین و بیشترین قیمت نیز می توانید استفاده کنید.تنها تفاوت اضافه کردن اطلاعات قیمت ابتدایی به صورت یک خط افقی در سمت چپ چارت است.این که چارت شامل اطلاعات ابتدایی باشد یا خیر بسته به دیتاهای شما و انتخاب خودتان است.

نمودار میله ایی

با استفاده از نمودار میله ای می توانید حجم وسیعی از اطلاعات را نشان دهید.چارت خطی به هم ریختگی کم تری دارد اما جزئیات دقیق را نشان نمی دهد.اگر قصد ندارید از اطلاعات آغازین در چارت خود استفاده کنید، چارت میله ای مناسب ترین گزینه برای تجزیه و تحلیل داده های بیشترین و کم ترین خواهد بود.چارت های میله ای که از داده های قیمت ابتدایی نیز استفاده می کنند در زمان کوتاهی دچار به هم ریختگی می شوند.

 

 

چارت میله ایی

 

نمودار شمعی ژاپنی:

چارت شمعی از بیش از ۳۰۰ سال پیش در کشور ژاپن توسط سرمایه گذاران و تحلیل گران مورد استفاده قرار گرفته است.برای رسم این چارت به هر ۴ مولفه اطلاعات بیشترین و کم ترین قیمت و قیمت ابتدایی و انتهایی نیاز داریم.برای مثال نمودار شمعی روزانه بر اساس ۴ مولفه روزانه در ابتدا و انتهای روز رسم می شود.اما برای رسم چارت شمعدانی هفتگی قیمت ابتدایی را در آغاز روز دوشنبه، قیمت انتهایی را در پایین روز جمعه در نظر می گیریم.

 

 

بالاترین و پایین ترین قیمت نیز در طول هفته مشخص خواهند شد.بسیاری از معامله گران و تحلیل گران بر این باورند که تحلیل چارت شمعی بسیار آسان و کاربردی است.هنگامی که قیمت انتهایی از قیمت آغازین بیشتر شود از چارت شمعی سفید یا توخالی استفاده می شود و هنگامی که قیمت انتهایی کم تر از قیمت آغازین است از چارت شمعی سیاه استفاده می کنیم.بخش های سیاه و سفید در چارت که قیمت های آغازین و پایانی را نشان می دهند بدنه چارت و خطوط بالایی و پایین را که نشان دهنده ماکسیمم و مینیمم قیمت هستند سایه می نامیم.

 

نمودار شمعی ژاپنی

 

نمودار نقطه ای و شکلی:

تمام چارت هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، از یک نقطه برای یک بازه زمانی خاص استفاده می کنند.در واقع بدون توجه به نحوه تغییرات و جابجایی قیمت ها هر روز یا هر هفته به وسیله یک نقطه در محور زمانی نشان داده می شود.در حالتی که قیمت در یک روز و یا هفته تغییری نکند استفاده از چارت های بالا ممکن است چندان اصولی به نظر نرسد.

اما چارت نقطه ای و شکلی صرفا بر مبنای تغییرات قیمت طراحی می شود.محور X در این چارت شامل زمان نبوده و در تمام قسمت ها نیز هموار نیست.مهم ترین فاکتور در استفاده از چارت نقطه ای و شکلی سادگی آن است زیرا در این چارت اگر قیمت تغییر نکند و یا تنها شامل تغییرات کوچکی باشد، قیمت در نمودار تکرار نخواهد شد.بلکه اگر تغییرات قیمت از یک محدوده مشخص بیشتر شود آن را در نمودار نشان خواهد داد.

 

نمودار شکلی

 

مقیاس قیمت:

دو روش برای مقیاس گذاری به قیمت در محور عمودی وجود دارد:روش محاسباتی و روش لگاریتمی.در روش محاسباتی بدون توجه به سطح قیمت، مقیاس ها را به واحد های ۱۰ نقطه ای (۱۰دلاری) یکسان تقسیم بندی می کنند.تغییرات قیمت در طول کل نمودار یکسان است به طوری که اگر قیمت ها در بازه ۱۰ تا ۸۰ تغییر کند، این تغییرات در بازه ۱۰ تا ۲۰ مشابه تغییرات در بازه ۷۰ تا ۸۰ است.

مقیاس لگاریتمی تغییرات قیمت را بر اساس درصد نشان خواهد داد.تغییرات قیمت به صورت فاصله های عمودی در مقیاس لگاریتمی و به صورت درصدی نمایش داده می شوند.در این چارت مقیاس زمانی به شکل غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مقایسه قیمت ها در نمودارها

 

چارت های فوق اختلاف بین مقیاس محاسباتی و لگاریتمی را نشان می دهد.فاصله بین در مقیاس لگاریتمی مشابه فاصله بین ۵۰ و ۱۰۰ در مقیاس محاسباتی است.با این حال فاصله ۱۰۰ و ۲۰۰ در مقیاس محاسباتی بسیار وسیع تر از فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ در مقیاس لگاریتمی است.

نکات کلیدی درباره مزایای مقیاس های لگاریتمی و محاسباتی:

  • مقیاس های محاسباتی را زمانی استفاده کنید که محدوده تغییرات قیمت کم است.
  • برای نمودارهای کوتاه مدت و تجزیه و تحلیل های روزانه یا هفتگی مقیاس محاسباتی گزینه مناسب تری است.
  • مقیاس لگاریتمی در زمان هایی که تغییرات قیمت زیاد است یا بازه زمانی طولانی تر است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • خطوط تغییرات روند در مقیاس لگاریتمی بهتر نمایش داده می شوند.
  • برای مشاهده تغییرات بزرگ در بازه های زمانی طولانی مدت بهتر است از مقیاس لگاریتمی استفاده کنید.
  • سهام و بسیاری از اوراق بهادار بر اساس بعضی از نسبت ها مانند PE، قیمت/ درآمد و به صورت درصدی بیان می شوند و برای تجزیه و تحلیل موارد فوق بهتر است از مقیاس لگاریتمی استفاده کنید.

 

نتیجه گیری:

روش های مختلفی برای رسم نمودارها وجود دارد.هر کدام از این نمودارها مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته و اطلاعات به خصوصی را ارائه می دهند.یک شکست و سقوط در نمودار نقطه و شکل ممکن است در کنار شکست در چارت شمعی قرار نگیرد.اینکه از چه چارتی و با چه مقیاسی استفاده می کنید به انتخاب های شخصی و سبک تجاری و سرمایه گذاری شما وابسته است.

یک تحلیگر موفق با در نظر گرفتن اطلاعات موجود و هدف نهایی از بین انواع چارتهای میله ای، خطی و .. یک نمودار را انتخاب می کند.سپس بازه زمانی را به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا طولانی مدت در نظر گرفته و در انتها از بین مقیاس لگاریتمی و محاسباتی بهترین گزینه را انتخاب می کند.برای انتخاب بهترین روش از سه فاکتور مهم زیر غافل نشوید:

تخصص: باید دانش تجزیه و تحلیل را به طور کامل بیاموزید.

تمرکز: با توجه به اطلاعاتتان بهترین نوع را انتخاب و تنها روی آن تمرکز کنید.

انطباق: نمودارهای خود را تا حد امکان مثلا روزانه بررسی کنید.

منبع : stockcharts.com

عضویت در کانال آلفابورس