گروه لاستیک از صنایعی بود که بازدهی بسیار خوبی را پس از ارائه تحلیل های بنیادی را تجربه کردند.

از مهمترین دلایل رشد این گروه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1.حمایت دولت با افزایش تعرفه واردات تایر 

1.کاهش قیمت نفت ناشی از شیوع کرونا و به دنبال آن کاهش قیمت مواد مصرفی تولید تایر

2.شایعات حذف دلار دولتی که بهای تمام شده کائوچوی طبیعی، استیل کورد را افزایش خواهد داد

3. افزایش انتظاری نرخ فروش محصولات

 

اما از مهمترین عواملی که می تواند روند رو به رشد سود این شرکت ها و متعاقبا افزایش قیمت سهم آنها را در پی داشته باشد، افزایش نرخ معقول و متناسب با رشد بهای تمام شده تولید محصولات است. دیروز خبر افزایش نرخ 30 درصد محصولات به بازار مخابره شد اما این افزایش نرخ نمی تواند روند رو به رشد سود و قیمت سهام این صنعت را به دنبال داشته باشد. از آنجایی که تایر موجبات افزایش تورم را با افزایش هزینه حمل و نقل محصولات به همراه خواهد داشت دولت چندان موافق به ایجاد افزایش نرخی متناسب با افزایش نهاده های تولید نیست. باید دید آیا شرکت های تایرساز موفق خواهند شد تا افزایش نرخ مضاعفی را در بازه های زمانی دیگر کسب می کنند یا خیر؟

 

افزایش نرخ 30 درصدی باعث کاهش حاشیه سود ناخالص این صنعت خواهد شد. روند حاشیه  سود ناخالص شرکت های این صنعت در سال های 98 و 99 در شکل زیر مشاهده می شود. 

در نمودار دوم بهای تمام شده هر تن تولید تایر نشان می دهد که بهای تمام شده در سال 99 بطور متوسط 50 درصد بیشتر از سال 98 خواهد بود، این در حالی است که افزایش نرخ 30 درصدی برای حفظ حاشیه سود ناخالص کافی نیست.

این نتیجه گیری را میتوان انجام داد که با افزایش نرخ فعلی این صنعت از نظر بنیادی جذاب نخواهند بود، مگر با افزایش نرخ مجدد تایر در مقاطع زمانی دیگر.

عضویت در کانال آلفابورس