نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا چگونه است؟

صندوق طلا صندوقی می باشد که دارایی های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده کالایی که در بالا در خصوص آن صحبت شد و اوراق سرمایه گذاری می‌کند. پس همانطور که توضیح داده شد دارایی صندوق طلا در واقع سکه و ابزارهای مشتقه مربوط به طلا مانند اختیار و آپشن و اوراق مشارکت می باشد که بیشترین درصد ان که نزدیک به ۷۰ درصد می باشد در اوراق گواهی سکه می باشد. سرمایه گذار در صورتی که چشم انداز افزایش قیمت سکه در آینده را داشته باشد به راحتی می تواند صندوق طلا را در بازار سرمایه خریداری کند و در زمان مناسب آن را به فروش برساند و بدون اینکه درگیر رفتن به صرافی و … شود به راحتی سکه مورد نیاز خود را تامین کند و از طرفی ریسک ناشی از دزدیده شدن سکه و … را کاهش دهد.

 

ریسک های صندوق طلا چیست؟

همیشه این سوال در بین سرمایه گذاران وجود دارد که آیا صندوق طلا را خریداری کنیم یا خیر. در این خصوص توجه به دو عامل ضروری است که ان هم نرخ دلار و دیگری نرخ انس جهانی می باشد. حال اگر این دو مولفه را در تحلیل هایتان مد نظر داشته باشید به اسانی میتوانید تشخیص دهید که ایا صندوق طلا را خریداری کنید یال خیر. از طرف دیگر این صندوق ها مزیتی که دارند این است که بحث دزدیده شدن دارایی و یا تقلبی بودن دارایی وجحود ندارد.

 

نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا : در کدام صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم؟

 در این بخش قصد داریم در خصوص کاربردی ترین صندوق های طلا در بورس صحبت کنیم. در حال حاضر صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا ، صندوق پشتوانه سکه طلای زر با نماد زر ، صندوص پشتوانه طلای مفید با نماد عیار، صندوق طلای کیان با نماد گوهر در بازار در حال فعالیت می باشند. شکل زیر نماد صندوق طلای زر را نشان میدهد. همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید همه صندوق ها دارای nav ابطال می باشد. این عدد خالص ارزش دارایی هر واحد صندوق را نشان میدهد که در طی روز آپدیت می شود. به عنوان مثال nav این صندوق برابر ۳۱۶۹۲ ریال می باشد در حالی که صندوق ۳۲۱۲۱ ریال معامله می شود و این نشان میدهد که قیمت معاملاتی این صندوق از ارزش هر واحد صندوق یا nav بیشتر است. البته هر سرمایه گذاری با توجه به چشم اندازی که در خصوص قیمت دلار و انس جهانی در آینده دارد اقدام به خرید این صندوق ها میکند و ممکن است سرمایه گذاری با این فکر که در اینده قرار است قیمت دلار و طلا افزایش پیدا کند اقدام به خرید این صندوق ها حتی به قیمتی بالاتر از nav کند.