سرمایه گذاری به این معناست که یک فرد دارایی مالی را خریداری می‌‌کند و میزان سود آوری آن را پیش بینی می‌‌کند و در هنگام فروش با قیمت بالاتر به سود خوبی  دست خواهد یافت. رفتارهای غریزی و عمل بر اساس پیش‌فرض‌ها از بزرگ‌ترین موانع موفقیت در سرمایه گذاری است که در ویژگی‌های فرهنگی و فکری ما ریشه دارند و به صورت ناخودآگاه و براساس الگوهایی که از پیش تعیین شده اند صورت می‌‌گیرد.

ما به صورت آماده در زمان تصمیم‌گیری الگوی خاصی را در ذهن خود داریم که بدون هیچگونه تحلیل منطقی براساس این الگو عمل می‌کنیم و اینگونه رفتارهای مالی بسیار زیان آور است و شاید به فاجعه منتهی شود.

 

بعضی از اشتباهات مشهود در زندگی به صورت مکرر تکرار می‌شوند که سرمایه گذاری هم از این موضوع مستثنی نیست و شامل افرادی می‌شود که دارای حافظه‌ی خوبی نیستند و اشتباهی را بارها در مورد مسائل اقتصادی تکرار می‌کنند. 

۲ اشتباه کشنده‌ی دنیای سرمایه گذاری

نداشتن یک برنامه مشخص سرمایه گذاری و یا حتی یک برنامه ریزی ضعیف باعث از دست رفتن سرمایه می‌شود. باید یک پلان مخصوص برای سرمایه گذاری در نظر گرفت که شامل اهداف، جزئیات و ریسک‌ها می‌باشد تا از اشتباهات در دنیای سرمایه گذاری جلوگیری کرد.

علت شکست اکثر سرمایه‌گذاران گرفتار شدن در تله های ذهنی است که غالباً قابل پیش بینی هستند و علت نرسیدن به اهداف مورد نظر می‌شوند. این تله ها برای همه ی افرادی که وارد سرمایه گذاری می‌شوند وجود دارد به خصوص سرمایه‌گذارانی که در زمینه های عاطفی و روانی مساعدی برخوردار هستند.

آموزش بورس

 

اولین اشتباه کشنده: سپردن پول خود به دست شخص دیگر برای سرمایه گذاری

تقدیم پول خود برای سرمایه گذاری به فردی دیگر بزرگترین اشتباه یک شخص در دنیای سرمایه گذاری است. آن فرد هر چقدر هم قابل اعتماد باشد این حرکت شروعی است برای از دست دادن سرمایه.

با توجه به وضعیت مالی کشور و کم ارزش شدن اعتبار چک و سفته های بانکی و قوانین جدید مالی دادگاه به راحتی می‌توانند سرمایه شما را تصرف کرده و شما آن را از دست رفته بدانید.

سرمایه گذاری دارای چارچوب مشخصی است و کار خیلی پیچیده ای نیست. انجام تعدادی عمل درست و اجتناب از اشتباهات جدی باعث یک سرمایه گذاری موفق می‌شود. شما می‌توانید با کسب علم و تجربه به موفقیت دست پیدا کنید.

 

دومین اشتباه کشنده: سرمایه گذاری کردن با اعتماد به حرف دیگران

اعتماد به نظر دیگران یکی دیگر از بزرگترین اشتباهاتی است که یک فرد در دنیای سرمایه گذاری می­‌تواند مرتکب شود. حتی اگر فرد مورد نظر شما فردی با تجربه و خبره در زمینه ی سرمایه گذاری باشد بازهم ممکن است این موضوع شروعی برای شکست شما در سرمایه گذاری باشد.

سرمایه گذاری به تنهایی ریسک ندارد، اگر بدون کسب علم و تجربه وارد یک سرمایه گذاری شوید مسلما باعث شکست و از دست رفتن پول‌تان می‌شود. برای جلوگیری از شکست نیاز است که به مهارت کافی در سرمایه گذاری دست پیدا کنید و تنها راه کسب این مهارت آموزش صحیح و تمرین مکرر است و هیچ راه میانبری ندارد.

  

سرمایه گذاری اشتباه

 

ذهن هر چیز جدید و غیرعادی را به عنوان دشمن حساب می‌کند و ذهن تلاش می‌کند با آن مبارزه کند. در بعضی مسائل از کاربردهای خوب ذهن به حساب می آید ولی باعث مشکلاتی هم می‌شود. و مشکل اصلی دور کردن شما از آموختن و تجربه کردن است که باعث جلوگیری از رشد و پیشرفت شما می‌شود که عامل اصلی برای ثروتمند شدن است.

نتیجه گیری:

در این مقاله در مورد دو اشتباه کشنده رایج در سرمایه گذاری صحبت کردیم اکثر افراد در دوران سرمایه گذاری خود اشتباهات زیادی انجام می‌دهد. اگر افراد از اشتباهات خود درس بگیرند و آن را مجددا تکرار نکنند سرمایه گذاری موفقی خواهند داشت ولی اکثرا از این کار اجتناب می‌کنند و اشتباهات خود را تکرار می‌کنند. اگر هر سرمایه‌گذار به یادداشت کردن اشتباهات خود و تکرار نکردن آن بپردازد مسلما ثروتمند خواهد شد.

عضویت در کانال آلفابورس