پس می‌توان گفت بنیادی‌ترین Fundamental اصل سرمایه گذاری در بورس سهام، حفاظت از سرمایه است.

تعدادی از خریداران سهم با روش خریدی به اسم مارتینگل کار می‌کنند. بدین ترتیب که بعد از خرید سهامی که در زیان است و منفی است با زیادتر شدن زیان آن شرکت، دوباره شروع به خرید می‌کنند البته با مبالغ بیشتر. با این کار میانگین قیمت خریداری ‌شده سهام خود را پایین می‌آورند و با هر افت قیمت دوباره این کار را انجام می‌دهند و اقدام به خرید می‌کنند با مبالغ بالاتر. اما این رویکرد چه مقدار با استراتژی‌های سرمایه گذاران موفق شباهت دارد؟

تحلیل بنیادی و تحلیل فاندامنتال

ما در ۴ بخش به شما بنیادی ترین اصل سرمایه گذاری را خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

بخش اول: سخن بزرگان

به صحبت‌های چندی از افراد موفق در بازار سرمایه می‌پردازیم که به بنیادی‌ترین اصل سرمایه گذاری اشاره می‌کنند.

وارن بافت

قانون شماره ۱ بافت می‌گوید هرگز پول خود را از دست ندهید و قانون شماره ۲ بافت می‌گوید هرگز قانون اول را فراموش نکنید؛ که خود یکی از بنیادی‌ترین اصل‌های سرمایه گذاری در بورس هست.

جورجی شوارتز

ابتدا از بقای سرمایه خود مطمئن شوید، سپس به کسب پول بپردازید.

لری‌هایت

اگر همه ژتون‌های خود را نگه ‌دارید، نمی‌توانید برنده شوید؛ اما یادتان باشد اگر تمام ژتون‌های خود را از دست بدهید، دیگر نمی‌توانید بازی کنید. با این حال دیدگاه اصلی یک سرمایه‌ گذار حرفه‌ای در بورس، حفظ سرمایه است و این دیدگاه را زیربنای سرمایه گذاری خود قرار می‌دهد. ولی دیدگاه یک سرمایه گذار مبتدی، فقط به دست آوردن پول زیاد است و با این طرز فکر سرمایه خود را از دست می‌دهد.

بخش دوم: وارن بافت کیست و چه کرد؟

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد جهان است حتی در سال ۲۰۰۸ به صدر این لیست هم رسید. بافت دریکی از کتاب‌های خود این‌گونه زندگی خود را تعریف می‌کند.

 وارن بافت، کودک سال‌های بحران بزرگ ایالات‌متحده بود. شخصیت دوران جوانی او با تمایل بسیار شدید به ثروتمند شدن آمیخته‌شده بود. در دبستان، همچون دبیرستان، به همکلاسی‌هایش می‌گفت که در پیش از سی ‌وپنج‌ سالگی، میلیونر خواهد شد. هنگامی‌که به سن سی ‌وپنج ‌سالگی رسید، ثروت خالص او از شش میلیون دلار فراتر رفته بود. وقتی از او پرسیدند چرا این‌همه تلاش برای به دست آوردن پول می‌کند بافت جواب داد: این کار به این دلیل نیست که من طالب پول باشم بلکه لذت به دست آوردن پول و مشاهده آن، دلیل اصلی این امر است.

تحلیل بنیادی

او نگاهی آینده محور دارد، هنگام از دست دادن یک دلار به این فکر می‌کند که با آن‌ یک دلار می‌توانست چه‌ کارهایی انجام داد. این نگرش در سرمایه گذاری او تأثیر خودش را گذاشت. به ‌طور مثال بافت در یکی از مجمع‌های شرکت سالانه در سال ۱۹۹۲ گفت: فکر می‌کنم بزرگ‌ ترین اشتباه من این بود که هنگامی‌که بیست ‌ساله بودم برای خرید ماشین ۲۰ درصد از سرمایه خود را از دست دادم.

حالا تصور می‌کنم که هزینه آن ماشین به پول امروز برای من چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار است!

بخش سوم: حفظ سرمایه در بازار بورس به چه معناست؟

شاید یک سرمایه گذار معمولی وقتی دچار زیان مالی شود میزان پولی که ازدست ‌داده است محاسبه کند ولی بافت این کار را نمی‌کند.  زیان او آن چیزی است که پول ازدست‌ رفته می‌توانست به آن تبدیل شود. برای او از دست دادن پول به معنی انحراف زیاد از هدف اصلی او یعنی مشاهده رشد سرمایه است.

تحلیل بنیادی در سرمایه گذاری در بورس

حفظ سرمایه بنیادی‌ترین Fundamental اصل سرمایه گذاری در خرید و فروش سهام بورس است که تعداد زیادی از افراد موفق آن را بیان کرده‌اند ولی تعداد سرمایه گذاران کمی آن را رعایت می‌کنند دلیل آن چیست؟

وقتی از سرمایه گذاران پرسیده شود اگر اولویت اصلی شما حفظ سرمایه در بورس باشد دقیقاً چه‌کاری انجام می‌دهید، اکثر آن‌ها خواهند گفت کاری انجام نمی‌دهیم چون ممکن است متحمل ضرر شویم.

این عقیده به معنی یک اشتباه بزرگ و رعایت نکردن اصل بنیادی در سرمایه گذاری بورس است. این افراد عقیده دارند برای به دست آوردن سودهای بزرگ باید ریسک کرد هر چه ریسک بیشتر باشد سود بیشتر است. بنابراین بدون کم ریسک کردن شما هیچ‌وقت سود زیادی نمی‌برید.

به عقیده این افراد شما برای بدست آوردن ۱ میلیون باید ریسک از دست دادن ۱ میلیون یا بیشتر را داشته باشید که این عقیده بیشتر شبیه شرط‌ بندی است تا سرمایه گذاری در بازار بورس سهام.

عقیده سرمایه گذاران موفق در بورس چیست؟

در نگاه رایج، هدف از حفظ سرمایه، از دست ندادن پول است؛ این دیدگاه البته که انتخاب‌های شما را محدود خواهد کرد. اما سرمایه‌ گذار بنیادی و خبره توجه خود را بر افق بلندمدت متمرکز می‌کند. او به هر یک از سرمایه گذاری‌های خود به‌ عنوان رویدادی مجزا و جداگانه نمی‌نگرد.

تمرکز او بر فرآیند سرمایه گذاری است. حفظ سرمایه، اصل اساسی و بنیادی فرآیند سرمایه گذاری او در بورس به شمار می‌رود. حفظ سرمایه به‌عنوان بخشی از روش سرمایه گذاری او قرارگرفته است و زیر‌بنای تمام فعالیت‌هایی است که او انجام می‌دهد.

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این اصل به آن معنا نیست که هرگاه سرمایه‌ گذار فاندامنتال ماهر قصد سرمایه ‌گذاری در بورس دارد، اولین پرسش او این است که چگونه دارایی‌ام را حفظ کنم. در واقع حتی در لحظه تصمیم‌گیری برای انجام یک سرمایه گذاری، ممکن است این پرسش به ذهن او خطور نکند.

به ‌طور مثال یک اسب ‌سوار در یک مسابقه هدف اصلی او رد شدن از خط پایان و برنده شدن مسابقه است، نه آسیب ندیدن و زنده ماندن!

در حقیقت زنده ماندن یا آسیب ندیدن مبنای اصلی سوارکاری او می‌شود. به این منظور که فاصله خود را با دیگر اسب‌سواران رعایت کند تا در مواقع لزوم بتواند واکنش مناسب انجام دهد و از برخورد با دیگر اسب ‌سواران جلوگیری کند یا در حالت کلی تمام موارد ایمنی موردنیاز را رعایت می‌کند.

ولی در حین مسابقه به زنده ماندن فکر نمی‌کند فقط موارد ایمنی را رعایت می‌کند و فقط به گذشتن از خط فکر می‌کند. یک سرمایه گذار بنیادی و موفق هم به ‌مانند یک سوارکار ماهر در حین انجام معاملات به از دست دادن پول یا از دست ندادن آن فکر نمی‌کند.

تمام ذهن او متمرکز بر معاملاتش است و فقط قوانین را رعایت می‌کند که این قوانین به ‌صورت خودکار باعث حفظ سرمایه او می‌شود.

آنچه وارن بافت در سرمایه گذاری بنیادی نقل می‌کند فرصت سود با احتمال زیاد و زیان با احتمال ناچیز است که بیان‌گر این موضوع است که در خرید و فروش سهام در مواقع سود بیشترین سود را ببرم و در مواقع ضرر کمترین ضرر که این اصل را تمام سرمایه گذاران موفق رعایت می‌کند.

مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرید

مسئولیت هر خرید و فروش سهام و در کل تمام تصمیمات یک سرمایه گذار با خود اوست. او باید توان تحمل اشتباهت خود را داشته باشد و بپذیرد. همچنین اشتباهات خود را به عواملی مانند کم‌رمقی بازار و… نسبت ندهد.

یک سرمایه گذار بورس باید اشتباه خود را بپذیرد و از اتهام زدن به دیگران خودداری کند. باید این نتیجه را قبول کند و بعد از پذیرفتن این نتیجه کارهایی انجام داده خود را تحلیل کند و اشتباهات خود را یادداشت کند که از این اشتباهات درس بگیرد و دیگران را انجام ندهد.

بخش چهارم: چرا می‌گوییم جبران زیان بسیار دشوار است؟

یک سرمایه گذار معمولی زیان زیادی متحمل می‌شود و وقتی از آن بپرسی زیان خود را جبران کرده‌ای یا نه جواب آن خیر است.

برای این نوع سرمایه گذار ها، سرمایه گذاری کار فرعی آن‌هاست و ممکن است از دیگر درآمد ها و سرمایه های زندگی هم برای جبران ضررها وارد بازار سرمایه کنند که هیچ‌گاه این ضرر جبران نمی‌شود.

ولی موضوع برای سرمایه گذاران بنیادی Fundamental ماهر متفاوت است. آن‌ها کار اصلی‌شان سرمایه گذاری است و در صورتی‌که آن را از دست بدهند زندگی خود را از دست‌ داده‌اند و باید چند برابر سود کنند تا به پول اولیه خود برسند.

به ‌طور مثال یک سرمایه گذار بورس که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در سرمایه گذاری داشته است با ضرر این پول به مبلغ ۵۰ میلیون تومان رسیده است. حال سرمایه گذار باید دو برابر سرمایه خود را کسب کند تا به پول اولیه برسد.

این کار با سود ۱۲ درصد در هرسال، چیزی حدود ۶ سال طول می‌کشد. این کار برای وارن بافت با سود حدود ۲۵ درصد حدود سه سال و ۲ ماه به طول انجامید درحالی‌که شوارتز با میانگین سود سالانه حدود ۲۸ درصد این کار را دو سال و نه ماه انجام داد.

اما آیا آسان‌تر نیست که در ابتدا از متحمل شدن زیان اجتناب کرد؟ می‌توانید مشاهده کنید که بافت و شوارتز با قاطعیت به این سؤال پاسخ مثبت می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که اجتناب از زیان بسیار آسان‌تر از به دست آوردن مجدد پول است.

اساس و بنای ثروت

یکی از دلایلی که وارن بافت و جورجی شوارتز از موفق‌ترین سرمایه گذاران فاندامنتال تاریخ شدند این است که هردوی آن‌ها در اجتناب از زیان‌ها تلاش بسیار کردند.

وارن بافت می‌گوید، بسیار آسان‌تر است که هم‌اکنون دچار مشکل نشویم تا اینکه بخواهیم از شر آن خلاص شویم.

حفظ سرمایه با اینکه بنیادی‌ترین اصل سرمایه گذاری در بورس نیز است، اساس تمامی فعالیت‌های یک سرمایه گذار خبره و همچنین زیربنای استراتژی کلی سرمایه گذاری به‌حساب میاید.

تمام روش‌های دیگر، ناگزیر به قانون اول وارن بافت برمی‌گردد که هرگز پول خود را از دست ندهید و از دست دادن پول بسیار آسان است و دوباره به دست آوردن آن بسیار دشوار که به اصل تحلیل فاندامنتال اشاره می‌کند.

سرمایه‌گذاری در بورس سهام

نتیجه‌گیری:

اینکه بخواهید یک مسیری را طی کنید که از آن تجربه کسب کنید ممکن است سال‌ها طول بکشد و همچنین سرمایه بسیار زیادی از دست بدهید. ولی با الگوبرداری از افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند و تجربیاتشان را در اختیار ما می‌دهند می‌تواند زمان رسیدن به هدف را خیلی نزدیک‌تر کند.

داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ سرمایه بنیادی‌ترین اصل سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام در بورس است همچنین با داشتن یک حد ضرر مشخص شما هم می‌توانید جلوی ضرر بیشتر را بگیرید هم اینکه نگذارید سود خود از بین برود

عضویت در کانال آلفابورس