البته سرمایه گذاران بزرگ بورس در دنیا هیچوقت نوسان گیری را پیشنهاد نمیکنند و همیشه بر این عقیده اند که باید به دید بلند مدت به آن نگاه کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی چگونه در بورس نوسان گیری کنیم و بهترین سهم برای نوسان گیری را تشخیص دهیم بپردازیم.

چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟

ریسک در نوسان گیری بیشتر از روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری می باشد اما ناگفته نماند که در خیلی از موارد هم بازدهی بسیار بالایی داشته است.

افراد باید از خود شناخت کافی بدست آورند که توانایی معاملات و سرعت واکنش برای نوسان گیری را دارند یا خیر؟ افراد باید با اطلاعات وارد بازار شوند و به نوسانات قیمت‌ها توجه نمایند تا بتوانند به موقع تصمیم گیری نمایند. البته باید به استحضارتان برسانم که بزرگان بازار بورس در جهان، نوسان‌گیری را یک روش خوب برای کسب سود در بورس نمی‌دانند و توصیه میکنند که سرمایه‌گذاری بلندمدت را به جای نوسان گیری انتخاب نمایند.

قیمت‌ سهام به بسیاری از اصول پیچیده و عوامل اقتصاد کلان همراه با نمودارهای تکنیکی بستگی دارد. ولی نوسان‌گیری در بورس بیشتر وقت ها براساس نمودارهای فنی تحلیل تکنیکال می باشد. ولی به طور کلی توجه داشته باشید که اگر بجای نوسان گیری دید میان مدت یا بلند مدت داشته باشید نتیجه بیشتری خواهید گرفت

 

نوسان گیری چیست؟

 

 نوسان گیری، خرید و فروش سهام با هدف به دست آوردن سودهای خرد ۳تا ۱۰ درصدی در بازه زمانی کوتاه مدت در حدود یک تا سه‌روزه را نوسانگیری در بورس میگویند.

 

البته بعضی از معامله گران نوسان گیری را خرید سهم در اول روز کاری و فروش آن در انتهای روز کاری برای کسب سود تا ۵ درصد می دانند.

اکثر افراد استراتژی های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس دارند در واقع نوسان‌گیری یک نوع استراتژی معاملاتی محسوب می­‌شود. در بورس نوسان‌گیری را، سفته‌بازی هم می نامند.

به طور کلی سفته‌بازی یعنی وارد شدن به مبادلاتی که ریسک زیادی دارند به منظور کسب سود از نوسانات. کسب سود می‌تواند به دو صورت باشد ۱-مستقیما از نوسانات قیمتی ۲-سود تقسیمی شرکت‌ها

نوسان گیران به ارزش بنیادی شرکت‌ها توجه کمتری میکنند و فقط توجهشان بر روی روند قیمتی سهم می باشد.

نوسان گیران با توجه به تحلیل تکنیکال و شناسایی و بررسی نقاط حمایتی و نقاط مقاومتی، به خرید سهام در کف و سپس فروش آن در سقف می‌پردازند.

 

نوسان گیران به چند دسته تقسیم میشوند؟

نوسان گیری به انواع مختلفی در بازار و گروه‌های چندگانه تقسیم بندی می شوند که این گروه ها عبارتند از:

‌گروه اول در بلندمدت و طی چند ماه حول محور تحلیل بنیادی سهام و اطلاعات مالی اقدام به نوسان‌گیری می نمایند.

‌گروه دوم با استفاده از تحلیل تکنیکال اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند. معامله گران در این روش در بازه‌های زمانی کوتاه‌ مدت با به کارگیری نمودارها سهمی را خریداری کرده و بعد از چند درصد رشد قیمتی نوسان مورد نظر خود را میگیرند و سپس آن را می فروشند.

‌گروه سوم در دوره چند روزه و با استفاده از جو حاکم بر بازار اقدام به نوسان‌گیری می کنند. در بعضی از مواقع مشاهده شده است که انتشار یک خبر باعث رشد دست جمعی سهام یک گروه شده است.

‌کروهی هم با توجه به اینکه زودتر از افراد دیگر به رانت و اطلاعات شرکت‌ها دسترسی دارند اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند.

‌گروه دیگری از معامله گران بازار بورس با در دست داشتن منابع مالی بسیار بالا، اقدام به نوسان‌گیری در لحظه میکنند.

نوسان‌گیران از نظر هدف قیمتی به این صورت هستند که معمولاً هدف قیمتی مشخصی برای خرید یا فروش سهام ندارند و امکان دارد فقط با مثبت شدن روند قیمت یک سهام آن را خریداری نموده و با مشاهده اینکه روند در حال منفی شدن است، آن را بفروشند.

چگونه می توان در بورس نوسان گیری کرد؟

۱- نوسان گیری با استفاده از تحلیل تکنیکال:

یکی از روش های نوسان گیری در بورس که در حال حاضر خیلی از معامله گران از آن استفاده می نمایند، تحلیل تکنیکال می باشد. به این صورت که معامله گران در این روش با بررسی نمودارها در بازه های زمانی کوتاه مدت سهمی را میخرند و بعد از چند درصد رشد قیمتی آن را خواهند فروخت

برای مثال : خرید سهم در محدوده های حمایتی که به طور معمول با شانس بازار روبرو است می تواند یکی از این روش ها باشد. البته توجه نمایید که بعضی از نسبت ها در تحلیل تکنیکال برای نوسان گیری مناسب میتواند باشد که یکی از این نسبت ها ATR و یا اندیکاتور AVERAGE TRUE RANGE است.

۲-نوسان گیری با استفاده از جو حاکم بر بازار:

بعضی وقت ها مشاهده می کنید که منتشر شدن یک خبر باعث رشد و افزایش قیمت دست جمعی سهام یک گروه می شود در صورتی که ممکن است آن خبر در حد شایعه باشد. در این موقعیت و جو بازار می توانید هم زمان با انتشار خبر سهم را خریده و در یک موقعیت مناسب آن را بفروشید و سودی را شناسایی کنید.

۳-نوسان گیری با استفاده از اطلاعات نهانی:

اول با یک مثال شروع میکنم تصور کنید از طرف شخصی اطلاعاتی از وضعیت شرکت به دست شما میرسد که امکان دارد این خبر افزایش سرمایه یک شرکت یا افزایش سود شرکت یا … باشد.

حال ممکن است این خبر دست به دست بچرخد و باعث رشد سهام شرکت گردد. حالا ممکن است که شما به محض اینکه خبر سهم رسید آن سهم را خریده و در پایان ساعت معاملات هم با رشد قیمتی سهم آن را بفروشید و نوسان گیری کنید.

در حالت کلی نوسان گیری در سهم کار سخت و پیچیده ای است که نیاز به تجربه و مهارت فراوان دارد. امکان دارد بعضی اوقات با رعایت بعضی از اصول ذکر شده برای نوسان گیری، بتوانید سود های مقطعی کسب نمایید ولی توجه داشته باشید که این سودهای مقطعی امکان دارد مقدمه ای برای ضررهای بیشتر باشد.

به همین منظور توصیه میکنم که دربند فرصت های نوسان گیری در بازار نباشید و اهمیتی به وعده های اینچنینی در بازار توسط افراد مختلف ندهید.

البته نباید از این موضوع غافل شد که نوسان گیری در سهم با استفاده از بعضی تکنیک های تابلوخوانی امکان دارد از سهم بازدهی مناسبی را در مدت زمان کوتاه به دست آورید.

چگونه سهم مناسب برای نوسان گیری انتخاب کنیم؟

انتخاب یک سهم مناسب برای نوسان گیری در بورس کاری بسیار سخت و دشوار به حساب می آید و اکثر سرمایه گذارانی که در پی پیدا کردن یک سهام مناسب برای نوسان گیری هستند بیشتر وقت ها در خرید سهم دچار اشتباه میشوند و ضرر می کنند.

اما چگونه یک سهم مناسب را برای نوسان گیری انتخاب کنیم؟ 

در مطالب فوق اشاره کردیم که تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهایی است که سرمایه گذاران برای نوسان گیری میتوانند از آن استفاده نمایند.

  • اگر بتوانیم ساختار معاملاتی با خط روند را بشناسیم؛ قادریم سود های کوتاه مدت خوبی را در بازار کسب کنیم.
  • یا اگر برخی از تکنیک های تابلو خوانی در بورس را بدانیم به سادگی قادریم در بازار نوسان های کوتاه مدت بگیریم.
  • یا از برخی اندیکاتورها برای نوسان گیری استفاده نمایید.

به طور کلی بهترین روش برای نوسان گیری در بورس وجود ندارد و سرمایه گذاران بهتر است که به دنبال نوسان گیری برای کسب سود در بازار نباشند. البته باید عنوان کنم که تکنیک های معاملاتی در تحلیل تکنیکال قادر است کمک زیادی در این باره به شما کند.

پس توجه داشته باشید فقط زمانی به نوسان گیری در بورس بپردازید که به اندازه کافی در این بازار حرفه ای شده باشید.